[Interview] Marc Oosterhout over praatjes met vreemden en 8 miljoen gesprekken

[Interview] Marc Oosterhout over praatjes met vreemden en 8 miljoen gesprekken
  • Bureaus
  • 21 jul 2017 @ 10:27
  • Link
  • Katja Brokke
    Katja Brokke

    redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • MaatschappijStorytelling

De creatieve industrie is in samenwerking met 4 en 5 mei Amsterdam een campagne gestart om mensen met elkaar te verbinden. Omdat mensen steeds meer over elkaar praten, in plaats van met elkaar. We spreken met Marc Oosterhout, voorzitter van de VEA, over 8 miljoen gesprekken.

Waaruit bestaat de campagne 8 miljoen gesprekken?

De campagne is een grote verzameling campagne-activiteiten van een groot aantal bureaus die lid zijn van de VEA (vereniging van erkende communicatieadviesbureaus). VEA bestaat 100 jaar. Om die reden wilde we iets bijzonders doen met ons product: creativiteit. Daarom hebben we onze krachten gebundeld om samen een campagne te maken voor een maatschappelijk doel.

Met wie heb jij laatst nog een praatje gemaakt?

Met een conducteur in de trein. Hij zag op mijn NS Business Card de naam van ons bureau N=5 staan. Hij verwarde dat even met NS. Wat is dat voor een bedrijf vroeg hij. Zo ontstond er een heel onverwacht gesprek met als onderwerp elkaars werk. Hij vertelde over het conducteursschap, ik over reclame. Hij had nog wat goede tips voor de campagnes van de NS.

Waar/van wie komt het initiatief vandaan en waarom?

Het initiatief komt van de VEA. We willen de kracht van creativiteit inzetten voor een maatschappelijk doel. Om zo ook te laten zien wat creativiteit kan doen. Het kernidee van de 8 miljoen gesprekken is van het bureau This That & the Other. Met een team van verschillende specialisten uit het VEA-netwerk hebben we een campagneteam geformeerd met creatief Mark Muller als Creative Director. We willen laten zien dat we samen mooie dingen kunnen bereiken.

Wie zijn er allemaal bij betrokken?

Alle 80 bureaus van de VEA zijn uitgenodigd mee te doen, een aantal doen daadwerkelijk mee. Het project wordt aangestuurd door:

- Creatief directeur (This, That & The other): Philip van de Brink
- Creatief directeur (Achtung): Mark Muller
- Strategy Director (N=5): Esther Overmars
- Mediastrateeg (Mindshare): Sanne Kupers
- Client Service Director (Grey): Annette Menheere
- Pr-manager (Linden & Barbosa): Christine van der Linden
- Projectmanager: Karen de Loos
- Projecteigenaar: Marc Oosterhout (voorzitter VEA)

Voor welke onderdelen van de campagne is wie verantwoordelijk?

Daar wordt nu hard aan gewerkt en ik kan daar nu nog niets over zeggen.

Is het misschien ook een imagodingetje voor de mediabranche? Een wit voetje halen?

Nee. We geloven dat creativiteit de motor is van vooruitgang. Van economische vooruitgang. En van maatschappelijke vooruitgang. Dat willen we al branchevereniging laten zien. Het idee is bovendien spontaan ontstaan vanuit een oprechte betrokkenheid van velen die nu meedoen.

Vanaf september vinden er diverse activiteiten plaats in het kader van 8 miljoen gesprekken. Welke?

De precieze planning is in de maak. We denken aan een campagne die minimaal een jaar duurt, waarin we druppelsgewijs steeds nieuwe activiteiten zullen laten zien.

Wat gaat er daarna gebeuren? Wanneer loopt de campagne af, of heeft deze geen einde?

Misschien wordt de campagne wel een beweging. Dat zou geweldig zijn!

Wat is het laatste nieuws?

Dat veel mediapartijen graag willen meewerken aan dit mooie initiatief.

www.8mln.nl

Lees ook: Creatieve industrie op de bres voor verbinding

 

 

Katja Brokke

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken